«π. Ιωάννης Ρωμανίδης, ένας κορυφαίος δογματικός θεολόγος τής Ορθοδόξου Εκκλησίας»
Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου
Μέσα στόν Φεβρουάριο θά κυκλοφορήση τό νέο βιβλίο τού
Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου μέ τίτλο «π.
Ιωάννης Ρωμανίδης, ένας κορυφαίος δογματικός θεολόγος τής Ορθοδόξου
Εκκλησίας» από τίς εκδόσεις τής Ιεράς Μονής Γενεθλίου τής Θεοτόκου –
Πελαγίας.
Γιά τόν μακαριστό Πρωτοπρεσβύτερο καί Καθηγητή π.
Ιωάννη Ρωμανίδη έχουν διατυπωθή πολλές θετικές καί μερικές αρνητικές
απόψεις. Στίς θετικές, ότι είναι Προφήτης τής Ρωμηοσύνης, υποφήτης τής
Ορθοδόξου Καθολικής Παραδόσεως, κορυφαίος διδάσκαλος τής δογματικής κλπ.
Στίς αρνητικές γνώμες είναι ότι ομιλούσε αποσπασματικά γιά τήν
ησυχαστική Παράδοση, ότι εισήγαγε μιά «ιδιόρρυθμη θεολογία», ότι όσοι
φέρουν στήν επιφάνεια τό θεολογικό του έργο είναι «οπαδοί», ότι είναι
εθνικιστής κλπ.
Γιά όλα αυτά θά δοθούν απαντήσεις στό νέο αυτό
βιβλίο μέσα στίς πάνω από 500 σελίδες μεγάλου μεγέθους. Εκεί θά φανή ότι
ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης είναι ο πιό γνήσιος μαθητής τού π. Γεωργίου
Φλωρόφσκι, ο οποίος θεωρούσε ότι συνέχισε τό έργο του σέ μεγαλύτερο
βαθμό, ότι η θεολογία πού εκφράζει δέν είναι δική του, αλλά η θεολογία
τών Προφητών, τών Αποστόλων καί τών Πατέρων, δηλαδή η θεολογία τής
Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας.
Επίσης θά φανή ότι η μεταπατερική θεολογία κινείται
έξω από τήν ζωή καί τήν διδασκαλία τής Εκκλησίας, όπως διατυπώθηκε στίς
αποφάσεις τών Τοπικών καί Οικουμενικών Συνόδων, καί έξω από τίς ευχές
τών Μυστηρίων καί τήν λατρεία τής Εκκλησίας, πού διατηρείται μέχρι τίς
ημέρες μας.
Στήν συνέχεια παραθέτουμε τά περιεχόμενα τού βιβλίου, ώστε ο αναγνώστης νά λάβη μιά πρώτη γεύση τού σημαντικού αυτού βιβλίου.
Όποιος επιθυμεί μπορεί νά τό προμηθευθή ή νά τό
παραγγείλη από τώρα από τήν ως άνω Ιερά Μονή Γενεθλίου τής Θεοτόκου –
Πελαγίας (τηλ.: 2261035135 καί 6944504297 πρωϊνές ώρες, τηλ/πο (φάξ):
2261039201, ηλ. ταχ.: pelagia@pelagia.org.gr) καί από τά θρησκευτικά
βιβλιοπωλεία ή από τά Γραφεία τής Ιεράς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Αγίου
Βλασίου.
Πρόλογος
Εισαγωγή
Α'
Η επικοινωνία μεταξύ τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη καί τού π. Γεωργίου Φλωρόφσκι
1. Συνθετική ανάλυση επιστολών τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη στόν π. Γεώργιο Φλωρόφσκι
α) Βιογραφικά στοιχεία τού π. Γεωργίου Φλωρόφσκι
β) Έντονη καί ειλικρινής αλλη λογραφία
γ) Μαθητής, σύνοικος, καθοδη- γητής καί συνάδελφός του
δ) Βιογραφικά στοιχεία τών δύο θεολογικών ανδρών
ε) Αυτοβιογραφικά στοιχεία από άλλες επιστολές γιά τήν φοίτησή του στό Harvard
στ) Αναφορά στίς μελέτες του
ζ) Ενημέρωση γιά τήν θεολογική καί εκκλησιαστική κατάσταση
η) Ενδιαφέρον γιά τήν Ορθοδοξία στήν Αμερική καί τήν πορεία τών θεολογικών διαλόγων
θ) Θεολόγοι πού αναφέρονται στίς επιστολές
ι) Η άποψη τού Φλωρόφσκι γιά τόν Ρωμανίδη
ια) Συμπεράσματα
2. Επιστολές τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη στόν π. Γεώργιο Φλωρόφσκι
Β'
Τό θεολογικό έργο τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη
1. Ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης ως διδάσκαλος τής ορθοδόξου δογματικής
α) Η πορεία καί εξέλιξη τής θεολογικής σκέψεώς του
β) Η «άλλη δογματική» τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη
γ) Ο πυρήνας τής Εμπειρικής Δογματικής
2. Ένας δημιουργικός θεολογικός διάλογος μέ αφορμή τήν διδακτορική του διατριβή
α) Οι προϋποθέσεις τής θεολογίας τού π. Ιωάννου
β) Τρία ενδιαφέροντα χειρόγραφα
γ) Δύο διαφορετικές θεολογικές παραδόσεις
δ) Αναφορά στό «Προπατορικό Αμάρτημα»
ε) Τά βασικά θέματα τού διαλόγου Τρεμπέλα-Ρωμανίδη
στ) Η προέκταση τής διατριβής
ζ) Η μετέπειτα σχέση Τρεμπέλα Ρωμανίδη
η) Συμπέρασμα
3. Μεταδιδακτορικές μελέτες τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη
α) «Ιουστίνος ο Μάρτυς καί τό Τέταρτο Ευαγγέλιο»
β) «Η φιλοσοφία τών Πατέρων τής Εκκλησίας τού H.A. Wolfson»
γ) «Τά σημαντικότερα σημεία τής συζητήσεως επί τής
Χριστολογίας τού Θεοδώρου Μοψουεστίας καί μερικές προτάσεις γιά νέα
προσέγγιση»
δ) «Σχόλια επί τής παλαμικής διαμάχης καί σχετικά θέματα» (Μέρος Α')
ε) «Σχόλια επί τής παλαμικής διαμάχης καί σχετικά θέματα» (Μέρος Β')
Συμπέρασμα
4. «Ο Προφήτης τής Ρωμαϊκής Ορθοδοξίας», η θεολογία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη, κατά τόν Andrew Sopκo
α) «Η ορθόδοξη παράδοση καί η αιχμαλωσία της»
β) «Ένας διάλογος γιά τόν Θεό»
γ) «Θεοκεντρική ανθρωπολογία»
δ) «Η ενότητα τής Παλαιάς καί τής Καινής Διαθήκης»
ε) «Ρωμαϊκή θεολογία»
στ) «Πρός τό Μέλλον»
ζ) «Ο Ρωμανίδης καί η σύγχρονη ορθόδοξη θεολογία»
5. Τό ενοποιητικό έργο τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη
α) Συνάντηση μεταξύ Παλαιάς καί Καινής Διαθήκης
β) Ενότητα μεταξύ τής εβραϊκής καί ελληνικής ορολογίας
γ) Ενότητα μεταξύ ελληνοφώνων καί λατινοφώνων Ρωμαίων Πατέρων
δ) Γιά τήν ενότητα μεταξύ Ορθοδόξου Εκκλησίας καί χριστιανικού κόσμου
ε) Συμπέρασμα
6. Εργογραφία π. Ιωάννου Ρωμανίδη
Γ'
Η αποτίμηση τής «Εμπειρικής Δογματικής»
1. Δημόσια Παρουσίαση τής «Εμπειρικής Δογματικής»
α) Η παρουσίαση τής «Εμπειρικής Δογματικής» στήν Αθήνα
β) Εναρκτήρια Προσφώνηση Γερόντισσας Σιλουανής Μοναχής
γ) Έκφραση συγκίνησης καί εμπι-στοσύνης υπό τού Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών καί Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου
δ) Ο αδελφός μου Ιωάννης, χαιρετισμός κ. Παρθενίας Ρωμανίδη-Ott
ε) «Πρό καί μετά Ρωμανίδη Εποχή» υπό τού Πρωτοπρ. Γεωργίου Μεταλληνού
στ) Ο διδάσκαλός μου π. Ιωάννης Ρωμανίδης καί ο πνευματικός μου π. Γεώργιος Φλωρόφσκι υπό τού Πρωτ. π. Στεφάνου Αβραμίδη
ζ) Οιμωγές καί αλάλητοι στεναγμοί ενός αγρυπνούντος Επισκόπου υπό τού κ. Λάμπρου Χρ. Σιάσου
η) Ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης καί η «Εμπειρική Δογματική» υπό τού Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Αγ. Βλασίου Ιεροθέου
θ) Συνέντευξη γιά τήν «Εμπειρική Δογματική»
2. Βιβλιοπαρουσιάσεις
3. Ευχαριστήριες – συγχαρητήριες επιστολές γιά τό βιβλίο «Εμπειρική Δογματική»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου