Τετάρτη 25 Ιουλίου 2012

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ






ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
ΠΗΓΕΣ:  ΙΕΡΟΘΕΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ & Π. ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ΣΑΧΑΡΩΦ ΕΣΣΕΧ---ΟΨΩΜΕΘΑ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΚΑΘΩΣ ΕΣΤΙ & ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΜΑΞΙΜΟ, ΠΡΟΣ ΘΑΛΛΑΣΣΙΟΝ ΠΕΡΙ ΑΠΟΡΩΝ, ΕΡΩΤΗΣΗ 54 (ΝΔ)ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΡΕΤΑΚΗΣ.
ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΟΔΟΣΗ

«ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ»
Οι Αγιοι πατερες αποδοκιμασαν την μεθοδο & τις αποψεις των φιλοσοφων & υποστηριξαν ότι η αποκαλυψη & η βιωση του προσωπου γινεται μεσα στο χωρο της καρδιας, όταν ο ανθρωπος αναγενναται από την θεια χαρη. Γιατι? οι αγιοι πατερες χρησιμοποιησαν τον ορο προσωπο-υποσταση κυριως για τον τριαδικο θεο, που είναι το κατ΄ εξοχη προσωπο & σε περιπτωσεις τον αποδιδουν & στον ανθρωπο.
Παρουσιαζεται «Η ΑΣΚΗΤΙΚΗ  ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ» διοτι το προσωπο δεν μπορει να κατανοηθη εξω από την κατά Χριστο ασκηση, η οποια συνδεεται με τα μυστηρια της εκκλησιας. Οι Αγιοι πατερες διδουν μεγαλη σημασια στην εσωτερικη καθαροτητα του ανθρωπου που επιτυγχανεται με την ησυχαστικη, νηπτικη μεθοδο που διαθετει η ορθοδοξη  εκκλησια  διοτι μεσω αυτης αναγγεναται ο ανθρωπος από την θεια χαρη, αποβαλλει το προσωπειο & γινεται αληθινο δηλ. (ΠΡΟΣΩΠΟ ΠΟΥ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ ΥΠΑΡΞΙΑΚΟ )
Βεβαιως καταγραφεται μια συγχρονη εμπειρια του ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ΣΑΧΑΡΩΦ  που φανερωνει ότι είναι αδυνατον χωρις ασκητικη να κατανοησουμε & να βιωσουμε το προσωπο που είναι ένα μυστηριο.



ΠΩΣ ΣΥΝΔΕΟΥΝ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ & ΠΩΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Στο κεφαλαιο προσωπο & κοινωνικα προβληματα αναφερεται ότι η διδασκαλια περι του ανθρωπινου προσωπου θα λυση πολλα προβληματα που αναφερονται καθημερινα.
Όταν ο ανθρωπος προσπαθει να θεραπευεται εσωτερικα, όταν αγωνιζεται να συγκεντρωση τον ΝΟΥ ΤΟΥ & να τον στρεψη στον ΘΕΟΝ, τοτε & ο ιδιος απαλλασεται από την τυραννια των κοινωνικων προβληματων αλλα & βοηθα αποτελεσματικα στη λυση των προβληματων αυτων.
«Η ΥΠΟΣΤΑΣΗ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ & ΘΕΟΛΟΓΙΑ»
Εδώ αναφερονται συγχρονες αντιληψεις φιλοσοφων περι του προσωπου & ποια η σχεση τους με την διδασκαλια των Αγιων Πατερων. Τονιζεται, ότι μονον μεσα από την θεολογια, μπορουμε να ερμηνευσουμε  το το ανθρωπινο προσωπο, διατυπωνεται η θεολογια περι του τροπου υπαρξεως των προσωπων της Αγιας Τριαδος, εξηγειται  ότι υποστατικα ιδιωματα μπορουν να ερμηνευτουν με την λογικη του ανθρωπου διοτι είναι μυστηρια του θεου. Η  σαφης διακριση μεταξυ εμπειριας & ορολογιας στο θεμα του προσωπου μελεταται στο κεφαλαιο. Η εμπειρια & η ορολογια του προσωπου οπου παρουσιαζεται η αληθεια ότι μπορει κανεις με ανθρωπινα κτιστα παραδειγματα & λογικα επιχειρηματα να εννοηση τον θεον, διοτι ο θεος είναι «ΕΜΠΕΙΡΙΑ & ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ»  όπως  συμβαινει με όλα τα δογματικα θεματα, ετσι & η σχεση των προσωπων της ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ είναι αποκαλυψεως & εμπειριας & όχι στοχασμων. Στο κεφαλαιο αυτό επισημενεται ότι είναι βασικο λαθος να συγχεουμε την ΤΡΙΑΔΟΛΟΓΙΑ με την ανθρωπολογια, την κοινωνιολογια, & για ποιο λογο σφαλλουμε όταν ταυτιζουμε η προσαρμοζουμε τις ανθρωπινες σχεσεις με τον τροπο υπαρξεων των προσωπων της ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ.
Είναι πολύ βασικο να σημειωθει ότι δεν δυνατον να κατανοησουμε το προσωπο εξω από το προσωπο των αγιων οι οποιοι εζησαν την θεια αποκαλυψη «ΕΝ ΑΙΣΘΗΣΕΙ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ»
Στο κεφαλαιο οι «ΑΓΙΟΙ ΦΟΡΕΙΣ» ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΩΣ» ΕΡΜΗΝΕΥΕΤΑΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ με τον οποιο οι αγιοι εφθασαν στη θεωση & στην  συνεχεια ΘΕΟΛΟΓΗΣΑΝ -ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΩΣ & ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΑΝ ΑΠΛΑΝΩΣ.
Στο κεφαλαιο «Η ποιμαντικη των ιερων  λειψανων»  αναλυεται η διδασκαλια των Αγιων Πατερων για τα Ιερα Λειψανα. Τα ιερα λειψανα  είναι αποδειξη της υπαρξεως του Θεου & της  αληθινης ζωης που εχει η εκκλησια. Βεβαιωνουν την υπερβαση του θανατου & την εμπειρια της θεωσεως. Μετα από τα ιερα λειψανα η Εκκλησια εξασκει αποτελεσματικη ποιμαντικη διοτι  τα λειψανα των αγιων είναι οι μονες απαντησεις στα συγχρονα οντολογικα, ανθρωπολογικα, κοινωνικα, κοσμολογικα, & οικολογικα προβληματα.
«ΗΘΟΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ & Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΗΘΟΥΣ»
Καθοριζεται η αληθινη εννοια της ελευθεριας & περιγραφονται τα ορια της. Ερμηνευεται  η σχετικοτητα της ανθρωπινης ελευθεριας & τι είναι το φυσικο & το γνωμικο θελημα που υπαρχει σε κάθε ανθρωπο. Ετσι λοιπον κατανοουμε ότι το προσωπο στην Ορθοδοξη παραδοση διαφερει από τις αναλυσεις που δεν μπορει κανεις εξω από την ησυχαστικη μεθοδο όπως την περιγραφουν οι πατερες της εκκλησιας να γινη προσωπο. Η μεταμορφωση του προσωπου είναι η μεγαλυτερη κοινωνικη προσφορα. Ο ανθρωπος αναγεννημενος, ως προσωπο παρα τις υπαρξιακες, κοινωνικες ακαταστασιες, εχει εσωτερικη πληροτητα αφου το προσωπο δεν γνωριζει μοναξια «ΖΗ ΕΝ ΕΙΡΗΝΗ & ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ ΑΚΟΜΑ & ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟΝ».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου