Τετάρτη 25 Ιουλίου 2012

ΠΕΡΙ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΟΣ




ΠΕΡΙ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΟΣ
Κατά τους Νεοπλατωνικους δεν εχει ο θεος ερωτα για τον ανθρωπο, αλλα ο ανθρωπο για τον θεο, αλλα κατ΄ αυτους ο ερωτας  είναι μια ελλειψις, λενε εχει ερωτα προς κατι που του λειπει, & κατά την αποψη τους, αυτό συμβαινει  σε ολους  τους τομεις  ακομα & με τον Θεον & τον ανθρωπο ΑΥΤΗ  Η ΕΛΛΕΙΨΙΣ  λεγεται  ΕΡΩΣ στην αρχαια ελληνικη φιλοσοφια.  Αυτόν τον ερωτα τον εχει εκεινος που δεν είναι τελειος, οποτε ο ερως είναι για αυτόν (υπαρξη) απειλη. Βεβαιως κατ΄ αυτους η τελειοτητα είναι καταστολη του ερωτος, ετσι μονον ο ανθρωπος ως ατελης εχει ερωτα, ενώ ο θεος  ως τελειος  δεν εχει ερωτα.  Κατ αυτους  ο θεος δεν εχει ερωτα διοτι είναι τελειος, είναι αυταρχης & για αυτό είναι για αυτους «ΑΚΙΝΗΤΟΝ-ΚΙΝΟΥΝ».
Τι ισχυει στην ορθοδοξη παραδοση.
Ο Αγιος Διονυσιος ο αρεοπαγιτης λεγει ότι ο θεος είναι & ΚΙΝΟΥΜΕΝΟ, λεγει όμως & κατι άλλο: ότι μερικοι συζητουν αν ο ερως & η αγαπη είναι το ιδιο & καταληγουν ότι δεν είναι το ιδιο πραγμα.  Αλλο ερως άλλο αγαπη. Ο Θεος λενε εχει αγαπη, αλλα δεν  εχει ερωτα για τον ανθρωπο, ενώ ο ανθρωπος εχει ερωτα, πρεπει όμως να εχει αγαπη. Ο Αγιος Διονυσιος επικαλουμενος τη δικη του εμπειρια της Θεωσεως καταληγει στο ότι ο θεος δεν εχει μονον αγαπη αλλα και ερωτα για τον ανθρωπο. Λεγει ότι ο ερως & η αγαπη για το θεο είναι το ιδιο πραγμα. Ποιος πλατωνικος θα πει οτι ο θεος εχει ερωτα για τον ανθρωπο???
Οι πατερες μας, τονιζουν ότι όλα τα ρητα & τα νοηματα που εχει  ο ανθρωπος είναι δημιουργηματα της ανθρωπινης Διανοησεως. Δεν κατεβαινουν από τον ουρανο, ουτε  ρητα ,ουτε ο θεος δημιουργει στον ανθρωπο νοηματα & ρητα. Οι  εμπειριες των πατερων (θεωσεως) μας πιστοποιουν ότι κάθε ανθρωπινη γλωσσα είναι ανθρωπινο κατασκευασμα, ο ανθρωπος είναι εκεινος που δημιουργησε την γλωσσα-για να επικοινωνει με τον συναθρωπο του. ΘΕΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ δεν υπαρχει,  ο θεος επικοινωνει με τον ανθρωπο με καποια ιδιαιτερη γλωσσα, που τους διδει σε οσους επικοινωνουν μαζι του. Επομενως η γλωσσα είναι αποτελεσμα ανθρωπινων αναγκων, για να εξυπηρετηση τις σχεσεις, αναγκες επικοινωνιας των ανθρωπων.
Ουτε η γλωσσα είναι αυτό που λεει ο Dant, &  οι προτεσταντες,  φραγκοι θεολογοι, μουσουλμανοι (περι κορανιου)  κατεβαινει από τον ουρανο ακτιστο κορανιο κλπ.
Σε αυτό το θεμα την σπουδαια συζητηση του Αγιου Γρηγοριου Νυσσης  & Ευνομιανων (πιστευαν ότι υπαρχει θεια γλωσσα ), δεν υπαρχει σαφης διακριση επιτρεπτης ορολογιας & ανεπιτρεπτης ορολογιας. Το μονο  κριτιριο στο θεο είναι ευπρεπεια, μεσα σε αυτά τα πλαισια ολη η πατερικη γνωσιολογια είναι καθαρα εμπειρικη και είναι χρησιμη για τους χριστιανους. Θα πρεπει να αναφερουμε  τι διακρινει στην θεολογια τον Αγιο Αυγουστινο από την θεολογια των πατερων. Ο Αυγουστινος δεχεται στην θεολογια την ΟΥΣΙΑ του πλατωνισμου, που είναι αρχετυπα του Πλατωνα  (ότι όλα εν τω κοσμω είναι αντιγραφες, καποιων αρχετυπων). Βεβαια οι πατερες το απορριπτουν διοτι τα αρχετυπα του Πλατωνα είναι μια μορφη ειδωλολατρειας, οποτε βλεπουμε ότι για τους ορθοδοξους δεν υπαρχει διακρισις μεταξυ κοσμικου & θρησκευτικου στο χωρο της ορολογιας. Συμφωνα με το πνευμα της πλατωνικης φιλοσοφιας θα επρεπε να χρησιμοποιηση μονον «ΝΟΗΜΑΤΙΚΑ ΡΗΤΑ» όπως νους, λογος, διανοια, υποστασις, ουσια, τριας,μονας. Όμως βλεπουμε η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ  χρησιμοποιη λεξεις όπως βουνο, βραχος, πετρα, υδωρ, ποταμι, ουρανος, ηλιος κλπ. Εαν  παρουμε την ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ βλεπουμε ότι αποδιδονται εκει πολλα ονοματα στο θεο που δεν είναι παρμενα από την μορφη, την φυση του ανθρωπου, αλλα από την αλογη δημιουργια, η δε ενεργεια του θεου περιγραφεται ως νεφελη, φωτια, φως, κλπ.
Η μονη απαρραλλακτος εικων του θεου είναι ο «ΛΟΓΟΣ»  του θεου που εναθρωπησε, δηλ. τον «ΧΡΙΣΤΟ» (άλλες εικονες εκτος από αυτόν δηλ τον ΧΡΙΣΤΟ) δεν εχει ο θεος. Επομενως ο θεος δεν εχει κανενα ομοιωμα μεσα στο κτιστο κοσμο, & επειδη δεν υπαρχουν μεσα στο κοσμο νοηματα που να μπορουν να αποδωσουν τον θεον & να ταυτιστουν με τον θεον-ειμαστε ελευθεροι να παρουμε οποιαδηποτε ονοματα & νοηματα & να τα αποδωσουμε στον θεον, αλλα κατά τροπο ΑΠΟΦΑΤΙΚΟ δηλ. 1. Του διδουμε ένα ονομα  στο θεο, από το ένα μερος & από το άλλο το αφαιρουμε. Ένα παραδειγμα Ο Θεος ΕΙΝΑΙ Φως –καναμε ταυτοχρονα & την αφαιρεση από αυτόν, λεγεται ότι ο θεος είναι & σκοτος ( ΓΝΟΦΟΣ ) Γιατι ? Ο Θεος δεν είναι φως αλλα υπερβαινει το φως, ο θεος δεν είναι στερησις, αλλα ΥΠΕΡΒΑΣΙΣ. Ουσιαστικη διαφορα της ΑΠΟΦΑΤΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ των Πατερων & της αποφατικης θεολογιας των Σχολαστικων Θεολογων του Μεσσαιωνα στη Δυση η οποια υπαρχει ακομα στα εγχειριδια τους. Ο κανονας των  Θεοφορων  Πατερων ανατρεπει ολοκληρη την ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ φιλοσοφια, διοτι καταργουν οι πατερες τον ΝΟΜΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΘΕΣΕΩΝ του  ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ όταν μιλουνε για τον θεον & αποδιδουν εις τον θεον αντιθεσεις, δηλ. οι πατερες δεν δεχονται τους κανονες  της λογικης, όταν ασχολουνται με  θεολογικα θεματα δηλ (με τα του θεου) ΓΙΑΤΙ ?  αυτό ισχυει μονον για τα κτισματα για τον θεον δεν ισχυουν κανονες λογικης  & φιλοσοφιας. Κανενα συστημα λογικης & κανενα συστημα φιλοσοφιας δεν μπορει να εφαρμαστη στο Θεο. Σημειωτεον ότι μεταξυ του κτιστου & ΑΚΤΙΣΤΟΥ δεν υπαρχη καμμια ΟΜΟΙΟΤΗΣ, ότι ισχυει για τα κτισματα δεν ισχυει στην ακτιστη πραγματικοτητα που είναι ο ΘΕΟΣ. Οι πατερες  ό,τι λενε για το θεο δεν προερχονται από φιλοσοφικο στοχασμο, αλλα με προσευχη και την ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   δεν καθονται σε γραφεια να κανουν θεολογια,  απαγορευεται ο στοχασμος στους Πατερες.
Το ερωτημα είναι τι προσευχη κανουν? ….ΠΟΙΑ?  ΑΣΦΑΛΩΣ ΤΗΝ ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου