κατά τις προφορικές παραδόσεις
του π. Ιωάννη Ρωμανίδη
τόμος Α
Το νεο βιβλιο του Μητροπολιτου Ναυπακτου, με τιτλο Εμπειρικη Δογματικη,
αποτελει μια πολυτιμη καταθεση στην συγχρονη θεολογικη
βιβλιογραφια. Το εργο, το οποιο προκειται να ολοκληρωθη σε
δυο τομους, βασιζεται κυριως σε προφορικες παραδοσεις του
π. Ιωαννου Ρωμανιδη. Το βιβλιο αυτο ειναι η συναντηση δυο
σημαντικων θεολογων του καιρου μας. Ο χειμαρρωδης και
ανατρεπτικος λογος του π. Ιωαννου Ρωμανιδη,
παρουσιαζομενος μεσα απο την εμπειρη θεολογικη γραφιδα
του Μητροπολιτου Ναυπακτου, ερχεται να επιφερη μια
απελευθερωτικη τομη στην θεολογικη σκεψη. Στην ουσια, ο
λογος του π. Ιωαννου Ρωμανιδη, ακριβης και συγκεκριμενος,
δεν καινοτομει, αλλα παραλαμβανει την πατερικη θεολογια
και την επαναδιατυπωνει με εναν τροπο καιριο για την δικη μας
εποχη. Ο πρωτος τομος της Εμπειρικης Δογματικης
υποδιαιρειται σε τεσσερα κεφαλαια. Το πρωτο πραγματευεται
την σχεση δογματος και ηθικης, το δευτερο την εμπειρια της αποκαλυψεως, το τριτο και το τεταρτο τους φορεις και τα μνημεια της αποκαλυψεως αντιστοιχα.
Η δογματικη του π. Ιωαννου διαφερει απο τις μεχρι σημερα γνωστες, γιατι ειναι εμπειρικη. «Το δογμα δεν ειναι να πιστευθη. Το δογμα ειναι να βιωθη».
Το δογμα δεν ειναι ανθρωπινος στοχασμος, δεν σχετιζεται με
την φιλοσοφια, δεν προσεγγιζεται μεσω της μεταφυσικης και
δεν οδηγει σε καμμια μορφη ηθικολογιας. Ευγλωττη μεταφορα
που διανθιζει επιμονα τον λογο του π. Ιωαννου ειναι αυτη της
θεολογιας με τις φυσικες, τις θετικες επιστημες, κυριως
την ιατρικη και την αστρονομια. Η μεθοδος που προτεινεται
για την προσεγγιση του δογματος και κατ’ επεκτασιν της
θεολογιας ειναι το πειραμα, η εμπειρια, η παρατηρηση και η
καταγραφη καθως και η επαληθευση της μεσω της
αποτελεσματων, του βαθμου επιτυχιας της μεθοδου σε
συναρτηση με τον στοχο. Ο στοχος ειναι η θεωση του ανθρωπου
και σ’ αυτον φθανει ο ανθρωπος δια της οδου της καθαρσεως και
του φωτισμου. Απτο τεκμηριο γνησιοτητας της εμπειριας
αυτης, η οποια μεταμορφωνει τον ανθρωπο ως ψυχοσωματικη
οντοτητα –παντοτε στο πεδιο των φυσικων φαινομενων και οχι
των μεταφυσικων κατασκευων– ειναι τα ιερα λειψανα. Τετοιου
ειδους εμπειρικες πραγματικοτητες ελκυουν σημερα τους
ετεροδοξους, ενω επισης τονιζεται οτι η μεταφυσικη
θεωρηση της θεολογιας, δηλαδη η δυτικη της εκδοχη, ειναι
αυτη που προσελκυσε την μαρξιστικη κυριως κριτικη.
Το δογμα, συνεπως, ειναι
καταγραφη, αποτυπωση της αποκαλυπτικης εμπειριας των
θεοπτων αγιων, ειναι η λογικη διατυπωση του μυστηριου που
αυτοι βιωσαν. Το δογμα ομως λειτουργει και ως μεσο θεραπειας
για τους πνευματικα ασθενεις, ως οδηγος και δεικτης που
οριοθετει το σημειο στο οποιο μπορουν να φθασουν. Ειναι, με
αλλα λογια, στενη η σχεση του δογματος με την ηθικη, οπως την
εκλαμβανει η ορθοδοξη θεολογια, ταυτιζοντας την με την
ασκητικη. Η ασκητικη μεθοδος συνισταται στην προσπαθεια για
καθαρση και οδηγει στον φωτισμο. Ετσι επιτυγχανεται ο
διαχωρισμος της λογικης απο την νοερα ενεργεια, φωτιζεται ο
εσκοτισμενος νους και εγκαθιδρυεται η νοερα προσευχη. Ο
ανθρωπος τοτε ειναι σε θεση να βιωση το δογμα και να φθαση στην
θεωση. Η εμπειρικη βαση της δογματικης ειναι τελικα η βαση
της πνευματικης ζωης η οποια νοειται στο πλαισιο της
εκκλησιαστικης ζωης.
Η εμπειρια της αποκαλυψεως, της
θεωσεως δηλαδη, ειναι η εμπειρια της Πεντηκοστης. Η
θεολογια ειναι εκφραση θεοπτιας αλλα δεν ταυτιζεται μαζι
της, αφου στην κατασταση της θεοπτιας η θεολογια
υπερβαινεται. Στην βιωση της εμπειριας αυτης ο πιστος
οδηγειται μεσω της υπακοης σε εμπειρο Πνευματικο Πατερα. Η
πνευματικη πατροτητα και η θεραπευτικη της διασταση ειναι
το στοιχειο που συνδεει τους φορεις της αποκαλυψεως, τους
θεουμενους δια μεσου των αιωνων, τους θεοπτες της Παλαιας και
της Καινης Διαθηκης. Η διαφορα τους εγκειται το γεγονος οτι οι
θεουμενοι της Παλαιας Διαθηκης (Προφητες) βιωνουν την
αποκαλυψη του ασαρκου Λογου, ενω οι θεουμενοι της Καινης
Διαθηκης (Αποστολοι, Πατερες και ολοι οι αγιοι) εχουν
εμπειρια του σεσαρκωμενου Λογου. Η θεοπνευστια ειναι
επισης κοινο τους γνωρισμα, και αυτο σημαινει οτι ειναι
απλανεις θεολογοι. Το αλαθητο των Οικουμενικων Συνοδων, οι
οποιες θετουν τα δογματα, οταν οι περιστασεις το απαιτησουν
(εμφανιση αιρεσεων) αντλειται απο το αλαθητο και το
απλανες ορισμενων θεοπτων Πατερων που συμμετειχαν σ’ αυτες.
Η θεοπνευστια των φορεων της αποκαλυψεως αλλα και των
«μνημειων» της (Αγια Γραφη και Ιερα Παραδοση) που αποτελουν
δικα τους εργα, δεν ισχυει κατα λεξη και αφορα μονο τα
θεματα περι Θεου, θεματα πνευματικης καθοδηγησης και οχι
επιστημονικα η αλλα ζητηματα.
Ειναι φανερο οτι ο θεολογικος
λογος του π. Ιωαννη προχωραει σε τομες και ξεδιαλυνει
παρεξηγησεις διαλυοντας τα θολα σημεια. Ενα ακομα τετοιο
σημειο αφορα τα «μνημεια της αποκαλυψεως», τα οποια δεν
ταυτιζονται με την αποκαλυψη, αφου περιεχουν κτιστα
ρηματα. Πηγη της πιστεως ειναι η αποκαλυψη, η βιωση των
αρρητων ρηματων και οχι τα μνημεια της. Σκοπος των κτιστων
ρηματων, των «μνημειων», ειναι η θεραπεια του ανθρωπου, η
καθαρση, ο φωτισμος και η θεωση του. Αυτος ειναι και ο πυρηνας
της ορθοδοξης παραδοσης, η βαθυτερη ουσια της και οχι η
συντηρητικη διασωση καποιων εξωτερικων τυπων που δεν εχουν
δυναμη και δυναμικη προκειμενου να προσληφθουν θεραπευτικα
απο τον συγχρονο ανθρωπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου